10.12.2017

LUUKKU 9: Joulukakku pikkujouluille!


Heippa taas! Ei mennytkään mun eilinen joululeipomus IHAN pilalle niin ku alun perin pelkäsin :D Koostumus siinä on vähän erilainen ku pitäis, mutta toivotaan että se maistuu hyvälle! Mulla oli kaks koemaistajaa jo valittuna illalle, hehheh!


Eli kyseessähän on siis glögijuustokakku, jonka alkuperäinen resepti näkyy yllä olevassa kuvassa. Ite oon kuitenkin yksinkertaistanut tota aika paljon. Esimerkiksi vaniljatangon ja appelsiinit oon korvannut ihan vaan ostamalla vanilja- ja appelsiini tuorejuustoa. Tää on vähän niin kuin laiskan ihmisen versio tuosta reseptistä :D Tein kakusta myös noin puolet pienemmän.



Kakun pohjaksi murskattiin tosiaan piparkakkuja. Meillä ei minkäänlaista virallista työkalua tuohon murskaamiseen ole (onko sellaista edes olemassa? :D), mutta koska olenhan insinöörin tytär, niin keksin yllättävän hyvän keinon keksien murskaamiseen! Muki käteen vaan, niin dorkalta kuin se näyttääkin. Laitoin käden vielä hihan sisään, koska muuten käteen alkoi sattua hetken murskailun jälkeen.

Hätä keinot keksii!

Toimii! 

Tiiän, että ohje oli Philadelphian, mutta täytteeseen käytin kuitenki muita tuorejuustoja. Oisin muuten käyttäny pelkkää Valiota koska ne on ihan parhaita, mutta vaniljan makuinen oli just sillon loppu :( Mutta hyvin näytti Pirkkakin toimivan! 


Täytettä ei tullu ihan niin paljon, ku aattelin että kolmesta purkista tulis, mutta se oli ihan hyvä koska olin käyttämässä melko pientä vuokaa. So far so good!


Liivatelehtien kanssa mulla kävikin sitten pieni kämmi... Aluksi unohdin kokonaan, että ne pitää totta kai laittaa sen kylmän veden jälkeen kuumaan veteen, ennen kuin ne laitetaan täytteen sekaan. Koska eihän ne liivatelehdet kylmään liukene. Noh, sen virheen korjattuani laitoin ne kyllä kuumaan veteen, mutta sitä vettä tuli aivan liian paljon ja urpona kaadoin ne lopulta kaikki juuston ja rahkan sekaan. Täytteestä tuli siis ihan törkeen vetistä ja pelkäsin että koko kakku on pilalla. Ihmeen kaupalla aamulla tarkastaessani kakku kuitenkin näytti yllättävän hyvältä ja oli kyllä hyytynyt! 


Vähän toi reuna repeili, mutta muuten ihan hyvä siitä tuli! Kun päästiin vihdoin maistelemaan kakkua, niin ite ainakin huomasin, että koostumus oli enemmän hyytelömäinen, kuin juustokakkumainen. Johtunee siitä liiasta vesimäärästä, hups :D Mutta se häiritsi ainoastaan mua, mun koemaistajat oli oikein tyytyväisiä kakkuun onneksi!

Mitäs jouluisia leipomuksia te ootte valmistanu? Toivottavasti ne on onnistunu vähemmillä onnettomuuksilla kuin mulla :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti